Hälsomüsli

 
Igårkväll sysselsatte jag mig med att göra egen müsli. Det vart enligt mig riktigt gott. Hett tips!!

Torra ingredienser
3 dl havregryn
5 dl fiberhavregryn
1 dl vetekli (eller vetegroddar)
2 dl linfrön
3 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl chiafrön
2 dl sötmandel, grovhackad
2 dl hasselnötter, grovhackade
ca 1 krm salt

2 dl vatten
2 msk rapsolja
kanel eller kardemumma
2 dl russin
1 msk kanel

Förslag på fler smaksättningar: 
2 dl torkad banan
2 dl torkade aprikoser
2 dl torkade blåbär

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål.

2. Blanda vatten och rapsolja i en skål.

3. Häll vattenblandningen över de torra ingredienserna och blanda ordentligt.

4. Bred ut müsliblandningen på en ugnsplåt. Pudra över kanel eller kardemumma.

5. Grädda müslin mitt i ugnen i 30–40 min tills den är torr. Rör om var 5:e minut så müslin inte bränns.

6. Tillsätt russin och torkad frukt (frivilligt) när müslin kallnat. Förvara müslin i en bruk med tätslutande lock.

Mamma

Du är så duktig ❤️

Svar: tack mamsi <3
Moa Edin

Vera

Oj vad det ser gott ut! Håller med din mamma, du är jätteduktig som pysslar på 😊

Svar: Det var faktiskt riktigt gott, till och med din son tyckte det var godare än köpes 👍🏻😄 tack fina du ❤️
Moa Edin